Avontuur op Bali - Reisverslag uit Biddinghuizen, Nederland van Liset Klompe - WaarBenJij.nu Avontuur op Bali - Reisverslag uit Biddinghuizen, Nederland van Liset Klompe - WaarBenJij.nu

Avontuur op Bali

Blijf op de hoogte en volg Liset

08 Maart 2014 | Nederland, Biddinghuizen

Hallo lieve familie en vrienden!!

Een week en 2 dagen geleden ben ik aangekomen op Bali. De reis van 2 dagen is erg snel gegaan en was goed te doen! Ik heb 3 vluchten gehad in deze 3 dagen en een autorit naar het noorden van Bali van 3 uur. Alleen al deze 3 uur waren prachtig! Was alleen maar genieten en nu nog steeds!

Ik woon hier in een huis met 2 andere studenten, Charly en Dionne. Charly komt uit Duitsland, dus er wordt (bijna, op wat nederlandse woorden in engelse zinnen na :P) constant engels gepraat. Dat denken in het engels gaat zo snel!! De eerste dagen moest ik er erg aan wennen en ik merk dat ik af en toe ook echt even behoefte heb om nederlands te praten, haha! maar gaat prima! Het is erg gezellig met deze twee meiden! Een erg mooi huis wat goed te doen is voor de komende 4 weken! We hebben een toilet in plaats van een gat in de grond en een douche in plaats van een vat met water en een kommetje om je te douchen, wat de meeste Indonesiërs hier wel hebben! Luxe dus!

Ik ben hier met 9 andere studenten, waarvan 1 jongen die in 2 andere huizen wonen. De eerste 3 weken is ook onze minorcoordinator mee, Jannie. Zij komt hier al sinds 2000 en heeft de projecten ontdekt en opgezet. Van donderdag t'/m zondag hebben we Bali ontdekt en mochten we wat anticiperen...maar echt tijd om te anticiperen was er niet heel veel. We hebben enorm veel gedaan en gezien deze dagen en het was een druk programma. Zo zijn we een tocht door de rijstvelden gaan maken met Ria en Putu (vrienden van Jannie uit Bali) en hebben we daar geluncht (lunch is hier veel rijst, spicy groenten, meestal kip en dit keer natuurlijk ook satéstokje met vers gemaakt satésaus, een hele andere smaak dan in NL). Gelukkig was het naar onze smaak aangepast en dus niet zo spicy. Super lekker!! En de babi pangang hier....hmmmm! voor de mensen die niet weten wat het is...gebakken banaan! Hebben we al meerdere keren meegekregen van balinese vrienden van Jannie of gekocht aan een klein winkeltje aan de weggetjes die overal te vinden zijn.

De andere dagen zijn we naar hotsprings, vissersdorpje bezocht, in Rini-hotel (waar Jannie verblijft) gezeten en gezwommen om even bij te komen, naar het strand in Lovina en Kotu geweest, naar Den Pasar gereden op scooter (5 uur heen en net zo goed weer terug), op lokaal marktje fruit gekocht, in de protestantse kerk gezongen hier en langs de projecten geweest! Als afsluiting van het bezoek aan de projecten hebben we donderdagavond een meeting gehad met alle coördinatoren en belangrijke mensen van de projecten en de studenten die aan ons gekoppeld worden vanuit de universiteit Undiksha in Bali.

Enorm veel al gezien van het land. Het is hier adembenemend mooi en op elk hoekje van de straat of van de weg is weer een superfoto te maken! Elk moment van de dag is het genieten van de lieve mensen, mooi omgeving en de warmte van de zon! Zelfs de tropische regenbuien wat nog mar 3 keer is voorgekomen zijn gaaf...vooral om in de zwemmen, haha! Zo'n tegenstelling! Ik heb het enorm naar mijn zin in de groep en in het land, maar ondanks dat ook af en toe even een dipje gehad op momenten dat ik kon bijkomen van de drukte en alle verschrikkelijke mooie dingen. Ook moet ik af en toe wat bijkomen van de grote groep, want we zijn veel met z'n 11en bij elkaar en langzaam aan komen er wat irritaties vanwege de moeheid! Het missen van het oude vertrouwde van thuis komt dan wel naar boven..

Vanochtend met Gede, een jongen waar ik in mijn project in Bengkala veel mee te maken zal krijgen (zoon van Ketut, mijn projectbegeleider in Bengkala), naar een ceremonie geweest die in het teken stond van wijsheid en educatie. Ze mogen de boeken dan een dag niet aanraken en er is nergens school die dag (ja op zaterdag gaan ze normaal wel naar school, vandaag is het zaterdag bij mij trouwens). Ze offeren dan bij de tempels fruit en bloemen. Omdat niemand anders mee wou ben ik alleen gegaan. Het was enorm gaaf om de hindoeïstische cultuur mee te maken. Ook in ben gezegend met heilig water en moest ik 3 keer drinken ervan. Daarna deed ik mijn handen naar boven en werd er water over me heen gegooid. Na dit alles mocht ik natte rijst pakken en dit op mijn voorhoofd en borst plakken. Dit bleef vervolgens nog een tijdje zitten. Heel bijzonder en heel gaaf! Gede heeft alles uitgelegd over het hoe en wat..! Hierna wat fruit aangeboden gekregen van studenten en met ze op de foto gegaan, aangezien we als heel bijzonder worden aanschouwd. Iedereen wil overal met ons op de foto, haha! grappig om te ervaren. Daarna met Gede nog over het project gepraat. Het is fijn om hem bij het project te hebben aangezien hij de europese cultuur goed snapt en ik hem daarom dan ook alles kan vragen. Dit zou niet mogelijk zijn bij die europese cultuur niet kent. Wij vragen en zeggen dingen namelijk vrij direct als Nederlanders.

Aankomende maandag/dinsdag zal ik op de universiteit mijn introductielessen krijgen en daarna zal ik woensdag voor het eerst echt naar het project gaan! Ik heb er al veel zin in na het bekijken van het project met de hele groep.

Een heel verhaal zoals jullie zien en ik kan jullie nog wel veel meer vertellen. Het is zo gaaf en ik vind het jammer dat jullie dit zelf niet kunnen en mogen ervaren. Ik kan alles nog zo mooi omschrijven, maar het echt meemaken is waarschijnlijk een groot verschil met mijn verhaal hier. Het is een hele bijzondere andere wereld waar ik in ben gestapt met hele lieve en vriendelijke mensen! Ik denk dat ik me hier wel ga vermaken 4 maanden!

Heel veel liefs van mij en hoop dat ik snel weer een verhaal kan schrijven!


  • 08 Maart 2014 - 08:00

    Helma:

    Ja!!! Een verhaaltje! Wat fijn om te lezen dat je je zo goed vermaakt daar! En nu al zoveel gezien en meegemaakt, geweldig! Ik ben echt super benieuwd naar foto's!

    Hopelijk schrijf je snel weer een verhaal! Want hoe anders het verhaal ook is dan de werkelijkheid is dit waarschijnlijk het dichtste bij dat sommige van ons gaan komen haha.

    Geniet ervan meis!

    Knuffel Helma, rob en Lucas!

  • 08 Maart 2014 - 09:19

    Henk Spit:

    Wat een fantastisch avontuur en wat schrijf je er mooi over. Heel veel plezier en sterkte toegewenst vanuit het verre Diepenveen

  • 08 Maart 2014 - 10:08

    Robin:

    Wat een leuk verhaal Liset! Wat heb je al enorm veel meegemaakt in korte tijd! Super leuk om je avonturen op deze manier te kunnen volgen :-) Heel veel plezier de komende week! Ben benieuwd naar je ervaringen op de universiteit. Liefs, Robin

  • 08 Maart 2014 - 11:33

    Iloon:

    He Liset,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Maak maar veel foto's en filmpjes, dan kunnen we een beetje meegenieten van alle mooie en bijzondere dingen die je ziet en mee maakt.

    X Ilona

  • 08 Maart 2014 - 13:04

    Laura:

    Hey Liset,

    Wat heb jij al veel mee gemaakt zeg in de afgelopen dagen!
    Het klint echt geweldig en het zal in het echt wel nog gaver zijn, dus vergeet niet alles vast te leggen he ; ).
    Ik vind het leuk dat we op deze manier toch een beetje contact kunnen houden.
    Veel plezier en succes de komende dagen, ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

    Liefs Laura.

  • 08 Maart 2014 - 13:19

    Annelies:

    Hey meisie,
    Leuk om je verhaal nu ook te lezen op je blog. We hebben het voorrecht al veel gehoord te hebben, maar dit is goed om te lezen, je enthousiasme straalt eraf. Te gek dat je al naar de ceremonie geweest bent, likt me een bijzondere ervaring en wellicht volgen er nog vele.

    liefs mama

  • 09 Maart 2014 - 12:02

    Jan Post:

    Liset. Dat is volop genieten voor jou, het enthousiasme van je is heel goed mee te lezen. Leuk om al je ervaringen te mogen lezen. Geniet van de mooie tijd daar.
    Groeten Jannie Jan en Sven

  • 10 Maart 2014 - 19:23

    Elise:

    Hey Liset,
    Wat een super leuk verhaal! Het klinkt echt zo super geweldig. Ben heel benieuwd na de volgende verhalen! Geniet er heerlijk van!!!
    Liefs, Elise

  • 12 Maart 2014 - 21:31

    Adriënne:

    Hoi Liset,
    Jeetje, wat heb jij al veel gezien en veel gedaan! Onwijs leuk en wat een leuke verhalen. Volgens mij ga jij je wel vermaken en zit je daar goed op je plek! Veel succes op de universiteit en met je project.
    Ik kijk uit naar je volgende belevenissen!

    Groetjes, Adriënne

  • 13 Maart 2014 - 16:43

    Mieke:

    Haa Liset!

    Wat gaaf om wat van je avonturen te horen! Wat heb je al onwijs veel leuke dingen mee gemaakt! Je enthousiasme straalt door m'n computer heen! Heerlijk, heel fijn om te lezen! Stoere foto's trouwens, op facebook van het surfen, ziet er goed uit!

    Mooi dat je van alles zo mag genieten! Denk aan je en wil je veeeeel succes, plezier, en ervaring toewensen voor het project! Ben heel benieuwd hoe het zal gaan en wens je veel zegen toe!!

    Liefs..xx

  • 26 Maart 2014 - 10:56

    Tine Breg:

    Wat leuk dat ik via Corry nap je verhalen kan lezen. Voor mij ook enige herkenning. In 1981 was ik 2 weken op Bali. Ik kan mij nog de brutale apen en een enorme vulkaan herinneren .
    Hele relaxte sfeer. Geniet ervan
    Tine Breg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liset

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 4013

Voorgaande reizen:

25 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Bali

Landen bezocht: